eCall to ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. Zgodnie z nowymi przepisami, wszystkie nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze sprzedawane w UE od końca marca 2018 r. mają mieć instalowane urządzenia, które w razie wypadku automatycznie zawiadomią najbliższe centrum ratownictwa. System ten będzie umożliwiał manualne lub automatyczne wezwanie pomocy pod numer alarmowy 112.

W Polsce przyjęto, że obsługą tych informacji będą zajmować się operatorzy CPR (w 17 lokalizacjach na terenie kraju).  W automatycznie przygotowywanej, przez urządzenie zainstalowane w samochodzie, informacji MSD (Minimum Set of Data), - obok informacji o wypadku - przekazane zostaną również inne dane, takie jak: czas zdarzenia, dokładne położenie geograficzne pojazdu w czasie zdarzenia, dane pojazdu (w tym numer identyfikacyjny VIN). Taka paczka danych zostanie przekazana do CPR, nawet jeśli pasażer nie będzie w stanie mówić lub będzie nieprzytomny. Transmisja paczki danych zrealizowana zostanie w kanale głosowym wykorzystanym w następnej kolejności do nawiązania kontaktu głosowego pomiędzy operatorem CPR, a pasażerami pojazdu biorącego udział w wypadku.

Wprowadzenie obsługi eCall było możliwe dzięki rozszerzeniu funkcjonalności Podsystemu Zintegrowanej Łączności o odbiór i przetwarzanie informacji MSD oraz dołożeniu obsługi połączeń głosowych eCall do funkcjonalności konsol operatora CPR.

Z satysfakcją przypominamy, że Podsystem Zintegrowanej Łączności, wchodzący w skład zintegrowanego Systemu Informatycznego Powiadamiania Ratunkowego SIPR zbudowany został w oparciu o system DGT MCS. SIPR jest ogólnokrajową platformą służącą do obsługi zgłoszeń alarmowych na potrzeby m.in. funkcjonowania Centrów Powiadamiania Ratunkowego CPR. Jest to kolejny, ale nie ostatni, krok w rozwoju Podsystemu Zintegrowanej Łączności, który został zbudowany w 2011 r. i stale jest rozwijany.

dgt logo footer

DGT Sp. z o.o.
ul. Młyńska 7, 83-010 Straszyn, mail: dgt@dgt.pl
tel: +48 58 682 0 700 | fax: +48 58 683 29 25