do prezentacji os czasu

Początek istnienia DGT jest bezpośrednio związany z wprowadzeniem na rynek pierwszej, całkowicie polskiej, cyfrowej centrali abonenckiej DGT 3450. Na przełomie maja i czerwca 1991 roku DGT (chociaż formalnie pod tą nazwą firma istnieje od września 1991) dokonała pierwszych instalacji central. Pierwsza z nich zaczęła pracować na lotnisku wojskowym w Zegrzu Pomorskim i zapewniła m.in. łączność w czasie wizyty duszpasterskiej Jana Pawła II (Koszalin 1-2 czerwca 1991). W sumie w 1991 r. wojsko kupiło od DGT dziesięć central. Instalowano je w jednostkach wojskowych oraz wojskowych domach wczasowych m.in. w Juracie i Sopocie. Każda instalacja to nowe doświadczenie, to test nowych rozwiązań, szczególnie nowych translacji do łączności z siecią zewnętrzną. Tak „szlifowały” się pierwsze TAW-ki, TAP-ki, translacje nośne czy R2. Pierwsze cywilne przedsiębiorstwa, które w 1991 roku zaufały polskiej firmie to m.in.: „Runotex” z Kalisza i ZPW „Bukowa”.

W listopadzie 1991 r. DGT uzyskała świadectwo homologacji Ministerstwa Łączności, uprawniające do instalowania abonenckich central DGT 3450.

W krótkim czasie centrale DGT 3450 uzyskują pozytywne orzeczenie Zakładu Atestacji Centrum Elektryfikacji i Automatyzacji Górnictwa do pracy w podziemiach kopalń oraz dopuszczenie Wyższego Urzędu Górniczego do instalowania central w zakładach górniczych. Udane instalacje w wojsku skutkowały pozytywną opinią Szefostwa Wojsk Łączności Sztabu Generalnego WP o poprawności pracy central DGT 3450 w sieci resortowej. Później doszły też zezwolenia z Biura Łączności KG Policji oraz świadectwo zgodności z PKP. DGT skupia się na specjalistycznych rozwiązaniach dla wojska, górnictwa i przemysłu.

Debiut na rynku publicznym

Już od samego początku istnienia DGT planowała zaistnieć na rynku publicznym i także tu wprowadzić centralę DGT 3450. W 1993 roku w Koleczkowie zainstalowała pierwszą publiczną wersję centrali DGT 3450. Jest to jednocześnie instalacja testowa, na podstawie której DGT uzyskuje świadectwo homologacji na ten rynek. DGT została tym samym pierwszą polską firmą oferującą cyfrowe centrale telefoniczne dla operatorów telekomunikacyjnych. Modernizacja polskiej sieci telekomunikacyjnej postępowała od jej najwyższych warstw. Okazało się, że potrzebny był produkt, który umożliwiłby współpracę nowo instalowanych, dużych, cyfrowych central telefonicznych z całą mnogością różnorodnych central analogowych występujących w najniższych hierarchiach sieci PSTN. W ekspresowym tempie DGT opracowała tzw. DPS-y (Dynamiczne Przetworniki Sygnalizacji DPS-1). DPS-y konstrukcyjnie i funkcjonalnie były centralami tranzytowymi zbudowanymi na bazie DGT 3450. Ich podstawową cechą była (i jest) możliwość konwersji sygnalizacji oraz konwersji numeracji. Dzięki temu możliwa była poprawna współpraca różnorodnych systemów telekomunikacyjnych znajdujących się na danym obszarze bez konieczności natychmiastowej ich modernizacji

Intensywny rozwój firmy

Na bazie centrali DGT 3450 firma zaczęła rozwijać systemy łączności dyspozytorskiej. Sprzętowo, część komutacyjną stanowią wspomniane centrale, odpowiednio skonfigurowane do realizacji specyficznych funkcji dyspozytorskich. Dodatkowo dostarczane są pulpity dyspozytorskie i aparaty systemowe, za pomocą których realizowana jest łączność dyspozytorska.

W 1992 r. DGT otrzymuje pierwsze wyróżnienie - Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich za centralę DGT 3450, rok później Złoty Medal za powstały na jej bazie cyfrowy system dyspozytorski. W 1994 roku DGT zostaje laureatem prestiżowego godła „Teraz Polska”. Firma jest też wyróżniana złotymi medalami podczas branżowych konferencji, np. KNSŁ w Zegrzu w latach 94-95, czy sopockich targach militarnych „Military Arms”. W piątym roku działalności uruchamia nowy zakład produkcyjny w Straszynie z nowoczesną linią produkcyjną.

W 1997 r. DGT uzyskała nowe świadectwa homologacji, zezwalające na pracę centrali DGT 3450 w sieci PSTN w konfiguracji końcowo-tranzytowej. Żadnej polskiej firmie nie udało się wejść na rynek publiczny z takim produktem. W 1998 r. DGT instaluje w Działdowie centralę o pojemności około 8 tys. abonentów. Był to duży sukces konstrukcyjny, ukazujący możliwości DGT, możliwości polskiej myśli technicznej. W 1998 roku DGT dołącza do grona firm posiadających certyfikat jakości ISO 9001.

Na początku nowego tysiąclecia w centrali DGT 3450 zostały wdrożone istotne zmiany hardware’owe i software’owe. Modyfikacje sprzętowe wiązały się z zastosowaniem do produkcji nowych elementów elektronicznych SMD. Najważniejsze zmiany programowe to zastosowanie systemu operacyjnego Linux oraz technologii IP w zarządzaniu. Ta nowa jakość otrzymała też nową nazwę - System Telekomunikacyjny DGT Millenium.

Początek nowego wieku to także czas zacierania się różnic między klasyczną telekomunikacją a informatyką. Tendencje te określono mianem konwergencji sieci. Technologią umożliwiającą ten proces stała się komunikacja wykorzystująca protokół IP, umożliwiająca przenoszenie w jednym medium transmisyjnym głosu i danych. Co istotne, z nowej technologii, a tym samym nowych funkcjonalności mogli skorzystać nie tylko nowi użytkownicy systemu DGT Millenium, ale także ci, którzy posiadali starsze wersje tego systemu.

Teletransmisja i dostęp abonencki

Miarą sukcesu DGT jest także umiejętność obserwacji i przewidywania tendencji, które pojawią się na rynku. Dlatego DGT przygotowała własny system dostępu abonenckiego DGT-SDA. Na rynku publicznym system ten zadebiutował w 2000 roku. Za pośrednictwem tego systemu dołączano abonentów z obszarów wiejskich do centrów komutacyjnych z wyższych warstw hierarchii sieci PSTN. Największe skupiska abonenckie zebrane za pomocą systemów DGT-SDA obejmowały obszary województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. W rejonie tym podłączono w ten sposób kilkadziesiąt tysięcy abonentów. W 2000 roku do central DGT dołączono milionowego abonenta.

Równolegle do prac związanych z systemami dostępowymi firma opracowuje rodzinę urządzeń typu cross-connect. Powstają automatyczne cyfrowe przełącznice DXC, wykorzystujące teletransmisyjne techniki SDH i PDH oraz krotnice MX integrujące ruch telefoniczny i transmisji danych. Wykorzystując przełącznice DGT DXC można było budować sieci szkieletowe średniej i dużej pojemności. Natomiast krotnice MX, jako urządzenia dostępowe, przeznaczone były do budowy średnich i dużych sieci, w których istniała konieczność integracji ruchu. Cross-connecty znalazły zastosowanie przy budowie ogólnopolskiej sieci szkieletowej na potrzeby MON.

Z polską centralą do NATO

DGT z dumą podkreśla pozycję, jaką sobie wypracowała w Wojsku Polskim. Pierwsze polowe systemy łączności powstały w 1997 roku. Systemy te sprawdziły się na Bałkanach, a później w Iraku i Afganistanie. Od 2001 roku DGT bierze stały udział w dorocznych wojskowych warsztatach łączności C4 organizowanych przez dowództwo NATO. W 2003 roku MON RP w ramach projektu TACOMS POST 2000 (TP2K) powierzyło DGT opracowanie trzech pakietów zdefiniowanych przez międzynarodowe konsorcjum realizujące TP2K. Wszystkie zlecone prace zostały wykonane i ostateczne przyjęte w maju 2005 r.

Z ręką na pulsie

Na przełomie wieków coraz wyraźniej mówiło się o potrzebie integracji systemów łączności. Odpowiedzią DGT na pojawiające się tego rodzaju tendencje było opracowanie nowego produktu jakim był Zintegrowany System Łączności DGT MCS. System ten integruje w ramach jednorodnego systemu dyspozytorskiego cyfrowe oraz analogowe środki łączności radiowej ze środkami łączności stacjonarnej. Umożliwia podłączenie wielu różnych systemów radiowych i spięcie ich w jednolity system komunikacyjny.

Pod koniec 2001 roku DGT jako pierwsza firma w Polsce wygrała przetarg na stworzenie Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR). Toruński Urząd Miejski zdecydował się na pionierski krok stworzenia, pierwszego w Polsce, w pełni zintegrowanego centrum powiadamiania służb ratownictwa zapewniającego współpracę Państwowej Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, Straży Miejskiej, Policji Państwowej i służb komunalnych.

Dziesięć lat później DGT przystępuje do realizacji ogólnopolskiego projektu obsługi ogólnopolskiego numeru alarmowego 112. Dostarcza sprzęt łączności do realizacji 17 Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Obsługa zgłoszeń odbywa się przy pomocy konsol dyspozytorskich DGT 5810-10, za pośrednictwem serwerów telekomunikacyjnych produkcji DGT. Rocznie system obsługuje ok. 20 mln połączeń. Wszystkie połączenia są rejestrowane na rejestratorach rozmów DGT NetCRR i archiwizowane.

Firma dostarczyła i uruchomiła urządzenia do obsługi ogólnopolskiego numeru alarmowego 999. Od października 2017 wszystkie ówczesne skoncentrowane dyspozytornie medyczne zaczęły pracować na sprzęcie produkcji DGT – konsolach, serwerach i rejestratorach rozmów.

Zintegrowany System Łączności DGT MCS z powodzeniem wykorzystują inne służby mundurowe. Dla Policji firma dostarcza zintegrowane systemy łączności, obejmujące zasięgiem całe województwa (łódzkie, pomorskie, kujawsko-pomorskie). Także Państwowa Straż Pożarna usprawnia swoją łączność wykorzystując DGT MCS oraz konsole dyspozytorskie. DGT uruchamia kompletne stanowiska dowodzenia w komendach wojewódzkich, powiatowych i miejskich PSP. Wdrożenie systemu oznacza obsługę wszystkich połączeń przychodzących i wychodzących (radiowych i telefonicznych) przy użyciu jednej konsoli (oszczędność miejsca na stanowisku), rejestrację całej korespondencji, kolejkowanie połączeń przychodzących, integrację ze środkami łączności innych służb, dużą ergonomię pracy i elastyczną rozbudowę. Przemysł, transport to kolejne obszary z powodzeniem wykorzystujące zintegrowane systemy komunikacji, gdzie w ramach jednolitego systemu łączności wykorzystywane są radiotelefony, radiostacje i telefony (stacjonarne, komórkowe i VoIP).

Sprostać wyzwaniom rynku

Od 2006 roku firma intensywnie rozwija grupę produktów dostępu bezprzewodowego. Urządzenia transmisji danych produkcji DGT zapewniają niezawodną transmisję dla różnych zastosowań (np. dostawców energii elektrycznej, ciepła, gazu i wody) umożliwiając dwukierunkową transmisję danych. Wykorzystywane są technologie GPRS/EDGE/HSPA/HSPA/LTE i CDMA 2000. Rozwiązania DGT wykorzystywane są w Inteligentnych Sieciach Elektroenergetycznych największych operatorów energetycznych w Polsce.

Naturalny rozwój sytemu DGT Millennium, elastyczne wprowadzenie do niego technologii IP i nowych funkcjonalności zaowocowało opracowaniem najnowszej platformy komunikacyjnej jaka jest DGT-IPnova. Jest to przykład platformy komunikacyjnej, która wyrosła z najlepszych tradycji klasycznej telekomunikacji i która łączy w sobie cechy dojrzałego systemu telekomunikacyjnego TDM z najnowszymi osiągnięciami technologii VoIP.

W obliczu znanych oraz nieznanych cyberzagrożeń DGT opracowała, rozwiązanie gwarantujące zachowanie krytycznej łączności głosowej, nawet w sytuacji całkowitego paraliżu sieci IP – DGT Cyber Protektor.

Bazując na wieloletnich doświadczeniach DGT wdrożyła w Polsce system odbioru zgłoszeń typu eCall. System eCall to ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. W Polsce przyjęto, że obsługą tych informacji będą zajmować się operatorzy CPR (w 17 lokalizacjach na terenie kraju).  Wprowadzenie obsługi eCall było możliwe dzięki rozszerzeniu funkcjonalności Centrów Powiadamiania Ratunkowego o odbiór i przetwarzanie informacji MSD (m.in. czas zdarzenia, dokładne położenie geograficzne pojazdu, dane pojazdu) oraz dołożeniu obsługi połączeń głosowych eCall do funkcjonalności konsol operatora CPR.

Należy nadmienić, że DGT rozpoczęła aktywną pracę w ramach Porozumienia na rzecz Strategii 5G dla Polski. Jest to porozumienie pomiędzy państwem, jednostkami naukowymi i przedsiębiorcami w celu wdrożenia w Polsce sieci piątej generacji.

Wciąż piszemy naszą historię

W ramach umowy podpisanej z Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym, pełniącym rolę Krajowego Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego, DGT buduje ogólnopolski Podsystem Zintegrowanej Łączności (DGT PZŁ). Jest to integralna część Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego (SWD PRM).

Projekt obejmuje przeniesienie obsługi numeru 999 z obecnych Dyspozytorni Medycznych do siedemnastu nowych Ośrodków Regionalnych oraz dwóch Ośrodków Krajowych. Jednocześnie zostanie zrealizowana szybka i sprawna komunikacja pomiędzy Dyspozytorami Medycznymi i Operatorami Numeru Alarmowego 112.

Do budowanego systemu łączności, zostaną dołączone wszystkie środki komunikacji radiowej wykorzystywane obecnie przez Dyspozytorów a także te, które będą dopiero budowane. Proces dołączania poszczególnych województw, z uwagi na stopień skomplikowania, został rozłożony na lata 2021-2022.

Po kompletnym wdrożeniu DGT PZŁ, będzie wraz z SWD PRM tworzyć, unikatowy w skali Europy, system łączności i inteligentnego dysponowania siłami i środkami. System został zaprojektowany w taki sposób, aby umożliwiać jego stały rozwój, wprowadzanie nowych usług i dołączanie kolejnych środków komunikacji.

Dane kontaktowe

ul. Młyńska 7
83-010 Straszyn
e-mail: dgt@dgt.pl
tel.: +58 68 20 700
fax: +58 683 29 25

Zapisz się do newslettera

Informacje dodatkowe

NIP: 584-015-24-01
Regon: 190538999
KRS: 0000013049
BDO: 000005736
Kapitał zakładowy: 5 000 000 PLN

ziqnet
pcbip